torsdag den 16. juli 2015

Hæklet flagranke

I går fik jeg lagt sidste hånd på det seneste hækle-projekt. En flagranke blev det til.


Jeg fik for et par uger siden udfordringen og tog den, efter lidt overvejelse, glad op. Jeg har gået lidt og tygget på at give mig i kast med hæklede bogstaver, og havde egentlig troet, at det ville være sværere, end det viste sig at være.


Jeg fandt skabelonen til bogstaverne her, og så var det bare i gang. Jeg sad og fedtede godt rundt i det til at starte med, da jeg syntes linjerne rykkede sig, da man hækler frem og tilbage, så når jeg hæklede bagsiden var bogstavfarven rykket lidt til siden i forhold til forsiden. Jeg brugte så et par aftner på at prøve at hækle det lige ved at hækle linjerne forskudt, hvilket må siges at være noget besværligt, og det blev slet ikke godt. Til sidst prøvede jeg bare at hækle, som jeg skulle have gjort fra starten, ud fra skabelonen og ikke tænke på, om noget blev forskudt, og voila resultatet blev noget så fint. 


Da bogstaverne skulle kunne trækkes på en snor startede jeg med at hækle tre rækker i grundfarven, derefter to rækker i bogstavfarven og så igen tre rækker i grundfarven, hvorefter jeg startede på bogstaverne. Flagene er lavet i almindelige fastmasker, og da bogstavet var hæklet færdigt, lavede jeg en hel række i grundfarven, hvorefter jeg har lukket en maske af for hver række, så jeg kunne få spidsen. Til sidst har jeg hæklet en kant rundt, for pænere afslutning, i bogstavfarven, så er toppen bukket om, så de to rækker bogstavfarver har kunnet ses fra forsiden, syet fast og så på snor med dem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar