torsdag den 15. oktober 2015

Hjemmelavet nutella

I weekenden var vi inviteret hjem til noget af min mands familie for at samle nødder.


De har en del hasselnøddebuske i deres enorme have, og i år har åbenbart været et fantastisk nøddeår. Udstyret med kurv og lunt tøj, tog vi afsted, og hvilke mængder nødder der var. Jeg kom hjem med en stor kurv fuld, og så var det ned på fyret med dem til tørring.


Når nu man er så heldig at komme i besiddelse af så mange friske nødder, så forpligter det jo. Noget af det første jeg tænker, når jeg står med friske hasselnødder i lange baner, er hjemmelavet nougat og nutella.

I første omgang er det så blevet til nutella, og hmmm hvor det smager.

Opskrift:

50 g hasselnødder
150 g mørk chokolade (evt. lys) i en god kvalitet
1 1/2 dl piskefløde
50 g blødt smør i mindre stykker
1 knivspids salt

Start med at riste nødderne af i ovnen til de er gyldne. Herefter skal skallerne gnides af. Lad nødderne afkøle en smule. Blend hasselnødderne i en kværn så det bliver til groft mel.
Hak chokoladen godt. Varm fløden op til kogepunktet og hæld den over chokoladen. Rør rund og tilsæt smørret. Rør rundt i blandingen til chokolade og smør er smeltet og massen er homogen.
Tilsæt til sidst de malede hasselnødder og salt. Kom blandingen på glas og køl af i køleskabet, hvorefter der er klar til at blive spist.

Det kan holde sig ca. en uges tid på køl.

Sidste år lavede jeg også noget chokoladepålæg. Her brugte jeg udelukkende mørk chokolade. Det smagte fortrinligt, men sønnen var knapt så begejstret. Jeg har derfor denne gang brugt halvt mørk og halvt lys chokolade. Nutella´en er stadig lidt kraftig i det, så er spændt på dommen, og hvis det stadig ikke falder i god jord, ja så må den jo laves på udelukkende lys næste gang.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar